Intervju med Qaiser Shah – filmskaperen bak ‘Sludd’

Qaiser Shah er freelance filmskaper som har studert ved Lasalle College of arts i Singapore. Han har også gått på film og TV- linsjen ved NISS med fordypning i klipping. Hans film “Sludd” vises den 22.april på Grønnskjerm. Vi tok en prat med han i forkant av visningen.

Kan du ikke si noen ord om kortfilmen din?

Qaiser Shah: Jeg ønsket å lage en film med et tydelig og lukket univers. En kompakt film om du vil. Ikke minst, veldig personlig film. Motivasjonen kom bl.a fra positive tilbakemeldinger jeg fikk på manuset. Det gjorde det tydelig for meg at jeg hadde et publikum. At noen ønsket å se den.

Sludd har en budsjett på 50.000 kroner. For filmer med lite budsjett, som som denne, så er det også økonomiske utfordringer som fører til begrensninger, og kreative kompremisser. Målet er alltid å håndtere eller unngå så mange forutsigbare/uforutsigbare utfrodringer på settet, som mulig. Jo bedre forbredelse, jo bedre innspilling, og det påvirker jo resultatet litt da, og resultatet er det som verdt alt det arbeidet.

Filmen er skutt i Oslo, over hele byen egentlig. Jeg ville at filmen skulle formidle en urban by, som samtidig kan se gammeldags ut. Hensikten med det var at handlingen i Sludd foregår ikke i en bestemt by. Det er et alternativ univers, en annen dimensjon om du vil.

Motivasjonen henger også sammen med hensikten, og hensikten med sludd er å introdusere muligheter. Sludd forholder seg til klassisk dramturgi på en lite ortodoks måte. Jeg har valgt å fortelle historien slik jeg føler det først og fremst, og det viktigeste for meg er hva publikum sitter igjen med etter å ha sett filmen. Men likevel mener jeg at det ikke finnes fasit på hvordan film børes lages. Regler er der til å hjelpe oss. Ikke begrense oss.

Kan du gi oss et lite innblikk i hvorfor du ønsker å jobbe med film?

Qaiser Shah: Motivasjonen kommer først og fremst fra en usedvanlig høy interesse for film, og historiefortelling.

Jeg har alltid interessert meg for denne kunstformen. Motivasjonen kommer fra behovet for å utrykke seg hovedsaklig. Jeg vil også bidra med å gi norsk film identitet, en identitet jeg føler vi mangler. Jeg føler at alternativ film for de fleste her i landet, er ukjent territorium, og det er mest sannsynlig fordi det blir laget for lite av det. Det har ikke har blitt utforsket nok, og det er egentlig ingen grunn til at det ikke har skjedd i Norge, fordi vi som filmnasjon har ikke noe å tape på utforske det. Vi er i en tidlig fase, vi kan eksperimentere. Jeg snakker selvfølgelig ikke om noen form for kvoteringer nå, men heller de som først ønsker å eksperimentere med film bør få muligheten. Jeg føler at det er en sak som det er verdt å kjempe for.

Qaiser refererer til kjente kunstnere som argument for dette:

Det er som hvilket som helst kunstform. Billedkunst for eksempel. Picasso er blant de mest eminente kunstnerne fra sin tid ,og for all tid, men hvis vi sammenligner han med Rembrandt og dømmer maleriene utifra proposjonene i motivets ansikt, så er picasso helt ute å kjører. Det er fordi maleriet blir dømt utifra et sett med regler, som egentlig er kun subjektive meninger, der det ikke blir lagt vekt på maleriets estetisk verdi. Hvilke følelser vekker det i oss? Hvordan kommunisere maleriet med oss? Film skal kunne oppleves på samme måte.

Qaiser om å lage film: Å lage film er selvsagt ingen dans på roser. Det er faktisk selvpinig av ypperste grad, og det sier kanskje litt om mennesker som liker å jobbe med det. Lage film er en veldig krevende prosess.

Qaiser sin fremtidsvisjon: Fremtidsvisjon,er å jobbe videre med film.

Hvis jeg skal være mer konkret så har jeg kortfilmideer og spillefilmideer som jeg prøver å utarbeide.
Det er 2 kortfilmer som er ferdigskrevet, som blir de 2 neste filmene jeg kommer til å lage, og en spillefilm som jeg skriver nå. Planen er å få skutt og ferdigstilt en av filmene i 2014. Vi skal også sende Sludd til andre festivaler dette året.

Qaiser om Grønnskjerm: Grønnskjerm er en fantastisk mulighet for nye filmskapere.

Å få vist filmen sin på en festival, og ikke minst diskutert den sammen med publikum. Det er ikke intimiderende stemning, alt er veldig avslappet som er veldig greit for en filmskaper som skal sitte og diskutere filmen sin foran et stort publikum. Jeg hørte om Grønnskjerm på NISS for første gang i 2009, og tenkte det kan være ålreit sted å vise Sludd.

– Grønnskjerm

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *